BERT HOEKSTRA

GRAFIEK

zonder titel - 2 kleuren houtsnede Veluwe - houtsnede zonnebloem - houtsnede
zonder titel - houtsnede nachthemel - houtsnede zwart en wit Utrechtse Heuvelrug - houtsnede
zonder titel - houtsnede wilgen - houtsnede
zonder titel - houtsnede Duno (reflectie) - houtgravure
×


GRAFIEK

Het leuke van grafisch werken is dat je altijd meerdere drukken kunt maken. Het maken van een oplage geeft een ander soort bevrediging dan het maken van een unicum. Het nadeel is dan weer, dat je per afdruk niet zoveel geld kunt vragen als voor bijvoorbeeld een schilderij of een tekening. Het mag blijkbaar wat meer kosten als we exclusief van een kunstwerk kunnen genieten. In die zin is grafiek de meest democratische kunstvorm; voor veel mensen betaalbaar en makkelijk te verspreiden.

Hoeveel voorwerk je er ook voor hebt gedaan, het moment van afdrukken is altijd een magisch moment. Je rolt een stuk papier door de pers en voilà, een prent. En nog een, en nog een. Tot je een oplage hebt. Je zou denken dat het went, maar gek genoeg doet het dat niet. Altijd is er weer die verrassing van een tekening die “vanzelf” op papier ontstaat. Het is niet te vergelijken met het printen via een computer. Het is fysiek, tastbaar en heel dichtbij. En dan zo’n pers van pakweg 70 jaar uit, die nog steeds loopt als een zonnetje … Kom daar eens om bij een printer van een paar jaar oud. En hij is nog nooit gehackt.